Wednesday, December 24, 2014

JOM MEMASAK! TERAPI STRESS

Salam sejahtera buat semua pembaca blog mamadanialdania. Saya doakan semoga anda semua sentiasa dalam rahmat dan kasih sayang yang Esa.
 
Hujan turun dari pagi lagi langsung tak berhenti. Aduhai, nak keluar kemana pun malas. Tapi takpe ni hujan rahmat. Lagipun dah hujung tahunkan. Bila dah hujan perut asyik lapar jekan. Asyik nak makan la pulak. hihihi. Tapi kalau rajin bolehlah memasak. Nak masak apa? Malas, tak tahu. Ha tu alasan je tu. Rajin-rajinkan diri menjenguk dapur. Tengok periuk, kuali, sudip tu, mesti ilham datang tiba-tiba. Saya dulupun trauma kalau sebut pasal masak. Boleh baca  perkongsian pengalaman pertama saya memasak disini

Jom masak
 
Ada waktunya saya rasa stress sangat. Stress dengan macam-macam benda. Saya buntu kadang-kadang nak tenangkan hati saya. Tapi bila stress saya kuat makan. Saya rasa dengan makan hati jadi tenang. Dan caranya saya kene masak. Saya suka makan makanan yang manis-manis kalau saya stress. Dari kuih-muih hingga kek. Semuanya menyelerakan. Saya cari resepi sendiri dengan kawan baik saya Cik Google. Resepi semua ada dihujung jari. Betapa mudahnya kita para wanita masakini.  
Stressnya!!
Ibu saya pakar memasak semua kuih muih tradisional. Tapi saya tak minat untuk belajar memasak kuih-muih ni. Bagi saya dulu memasak menyusahkan. Kalau nak makan kuih beli je. Kan senang, kalau masak nak kena kemas semua peralatan yang bersepah di dapur. Tapi persepsi saya mula berubah dan mula belajar buat kuih dan kek bila saya menerima sebuah kukus dari mak saya yang dibeli di Wang Klian.Kukus ni sangat istimewa bagi saya. Lagi-lagi ia dibeli olah wanita kesayangan saya. Tentu ada makna tersembunyikan...suruh masak la tu..hihihi.
 
Syukur Alhamdulillah akhirnya saya berjaya  menyediakan pelbagai hidangan kuih muih dan kek. Apa yang saya paparkan ni bukan berniat untuk menunjuk-nunjuk yang saya pandai memasak ye tapi niat saya nak kongsikan pada anda semua yang tiada apa yang mustahil kalau kita terus mencuba. In shaa Allah.
 
 
Aneka resepi kek dan puding roti

 
 
Pelbagai hidangan


 Aneka kuih muih
 
 
 

 Kek Coklat kegemaran ibu saya, dah banyak kali buat
 
 
Kuih Seri Ayu kegemaran saya
 
Ha, macamana? Seronok ke seronok tengok hidangan yang telah saya sediakan tu. Jangan bimbang macam yang saya kata sekarang ni resepi masakan mudah dicari. Ada banyak blog masakan seperti Resepi Ringkas Tapi Sedap, My Resepi, Blog Cikgu Suraya. Tu antara contoh blog masakan yang selalu saya ikut. Saya gembira dapat menyediakan hidangan buat En Suami saya. Bukan mengharapkan sebarang pujian  selepas menyajikan masakan untuk insan kesayangan saya tu. Terasa penat lelah di dapur hilang bila melihat makanan yang kita masak habis dijamah. Syukur Alhamdulillah.
 
Tapi bila dah banyak makan, makan pulak makanan yang manis-manis mulalah Cik Gemuk datang bertandang.Usah risau berat anda masih boleh dikawal ye. Cuba amalkan Set Shape Up Shaklee ini. Produk yang terkandung didalam set ini adalah Cinch Shake Mix, Lecithin, Alfalfa Complex dan Herb Lax.


Kebaikan :

  • Badan yang langsing dan rapi
  • Nampak lebih anggun
  • Rasa unggul
  • Rasa lebih bertenaga
  • Meningkatkan keyakinan diri
  • Meningkatkan kesihatan secara menyeluruh

So, tak payah nak risau dah lepas ni walaupun anda yang paling over makan masakan sendiri ye. Memasak, memasak juga. Tapi kawal berat badan agar jangan berlebihan.


Ingin mendapatkan supplemen yang sesuai untuk anda dan keluarga?
Ingin menjana pendapatan 4-5 angka sebulan dengan hanya duduk di rumah?
 

Hubungi Helniza bt Saruddin untuk:-
FREE CONSULTATION
AFFORDABLE PRICE and
BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE
HELNIZA BT SARUDDIN
Shaklee ID : 1169494
012-5674034 (Call, SMS, WhatsApp)

joe_ieza@yahoo.com





 
 




Apa Komen Anda

0 comments:

Post a Comment